Какво не знаем за литиевите батерии, които се използват в електромобил.

23 Март 2011г.
Какво не знаем за литиевите батерии, които се използват в електромобил.
Непознатите и "скъпи" литиеви батерии.
Какво не знаем за тях?
Има ли изобщо в България такива батерии за електромобили?

Eто няколко важни неща:
Първото и най-важното е това, че тези батерии живеят дълго. Много дълго.
Около 3000-5000 цикъла на експлоатация намаляват капацитета едва на 80% за времето от около 5-8-10 години. Да кажем че някой се е "изсилил" малко в дадените цикли и да приемем, че докараме до 5 години живот - това пак е доста добре.
Тези изчисления са при условие, че карате електромобила си всеки ден.
(Допълнено 2014 г.) Всъщност батериите изкрават 6 години експлоатация до момента. :)

 
Второто важно нещо, което е необходимо да се знае е, че такива батерии не се зареждат както обикновените.
Ще конкретизирам за LiFePo4 батерии.
 За да бъдат достигнати тези цикли 3000-5000, всяка батерия трябва да се зарежда не повече от 4 волта(всъщност не е нужно зареждане над 3,65 волта ),  и да се разрежда не повече от 2,2-2,4 волта. Ако такава батерия се презареди над 4 волта или се разреди под 2 волта, то тя вече не става за употреба.Това което съм чел е, че все пак може и да бъде възстановена такава клетка, но само веднъж.
 Границата на експлоатиране в рамките 2,4-3,65 волта гарантира най-дълъг живот на тези батерии.(На всеки съм казвал, че има БМС за тази работа - той следи, изключва, изравнява. Няма нищо сложно за нас като потребители - работи си сам (БМС-а).)


За да не се случват такива прекомерни разреждания и презареждания е необходима система за наблюдение на батериите (БМС).
За да живее вашия пакет батерии дълго, БМС-ът е задължителен.
Това устройство управлява зареждането/разреждането на всяка клетка индивидуално.

Следващото нещо, което е важно да се знае е факта, че тези батерии не губят капацитета си при ниски температури. При разглеждане на диаграмите на поведение на литиев акумулатор виждаме как дори при -20°C капацитета пада само до 80%.
В момента (24.03.2011г.) дори най-новите "фабрични" автомобили не предлагат само 20% спад на капацитета на батериите си при
-20°C.

За колко време се зареждат?

Познатите ви (обикновените) акумулатори се зареждат с 1/10 от капацитета им. Ако имаме 100Ач батерия, то тя се зарежа с 10А за 8 часа. Ако зареждате обикновена батерия бързо то тя просто загива предсрочно.
Как стой въпроса при литиевите?
Литиевата батерия може да се зарежда със 10/10
от капацитета .Ако имате 100Ач батерия може да я зареждате с до 100А.
Има дори такива, които се зареждат с до 3 или 5 пъти капацитета си.
Сметките оставям на вас.

В крайна сметка изгодно ли е?

ДА! И то много.
Независимо от високата
първоначална цена , ще получите :
*добра инвестиция
*дълъг път
*гарантиран капацитет
*ниско тегло на батериите
*дългогодишно пътуване на ниска цена
*малък саморазреждат

*безопасни
*не горят (не се самозапалват или гърмят)
*екологична батерия

(Нека престанем да си "цвъкаме" с машинно масло, отровни газове и  сажди планетата!!!)


Това последното не му е много мястото в тази статия, но ако нямаме къде да живеем и автомобили не ни трябват.
След като съм "тръгнал" извън темата да кажа и друго :
Не си харчете парите за глупости, цигари, алкохол, чалгии или разни други пороци.
Съберете си малко средства за да инвестирате в електромобил - ще живеете живота си лесно и безгрижно (по отношение на транспорта).

Представете  живота си без въпроса сутрин:
-Ще запали ли, няма ли да запали?

Представете живота си без въпроса:
-Защо трябва да работи колата ми докато чакам на светофар?

Другите въпроси ще ви ги спестя за да не ви депресирам.

Литиевите батерии и електромобилите в днешно време са първи приятели.

Във връзка с горе споменатото ето малко от предимствата на електрическите коли:

*Изключителна маневреност
*Без бензин, нафта, газ, метан
*Без масла
*Без ремъци
*Без ролки
*Без свещи
*Без антифриз
*Без ауспух и изгорели газове
*Без ръжда (стъкломат)
*Над 1 000 000 км. живот на двигателя
*До 10 години живот на батериите (литиевите модели)
*Без с(в)иня, зелена и т.н.т зона ;)
*Без данъци
*Без винетка
*Зареждане в рамките на 1-2 лева от контакта у дома
*Евтина гражданска отговорност
*Преглед на 2 години
*Автоматик
*Пробег 50-100-200-600 км.(както си го направите така ще си го карате).
*Изключително надеждни по отношение на мотор и контролер.

Благодаря за отделеното време!

П.п.
На всички въпроси относно цени, особеност при експлоатация и волтажи съм отговорил редактирайки статията и добавяйки линк с цени към батерии използвани от мен лично. Надявам се да съм бил изчерпателен, ако не съм - питайте пак. Ще добавям необходимата информация.

Тук можете да разгледате такива батерии:

Какво не знаем за литиевите батерии, които се използват в електромобил.

Сподели

Коментари

Гост 27 Ноември 2011г.
"всяка батерия трябва да се ... разрежда не повече от 2,8 волта" Какво означава това ? ? ?
Гост 5 Декември 2011г.
Накратко това значи, че ако приемеме, че батерията е заредена образно казано догоре 4 волта
като падне на 2.8 волта трябва да спреш и да я заредиш защото иначе ще и скъсиш живота.
Затова има така наречените БМС системи които са описани в статията.
Тоест тръгваш сигнализира ти имаш пробег за примерно 60 километра и като почне да спада ти показва
и да кажем като ти остане само за пробег 10километра търси място да се боднеш в контакта :)
Иначе може и да се продължиш да пътуваш като изтискаш батериите до дупка но после
ще трябва да купуваш нови акумулатори :)
Администратор 6 Декември 2011г.
Всичко това става автоматично.
Когато е под 2,8 волта или над 3,65 волта, пакета изключва.
Изключва зареждането когато е пълен пакета. После пък изключва консумацията, когато са застрашени батериите.
Все едно е пълен резервоара догоре, карате колкото ви е пробега, а пък после е свършил бензина и колата спира. :)
Гост 21 Юни 2013г.
Да живнеме....
Карам оффроуд, най-големия ми/ни/проблем е в консумацията на ел.лебедката. Като се случи състезание с по 10 пускания на лебедката, много преди края, 100-120 ампера акум.е загинал. Логично..... Слагаме по-силен алтернатор ама по-силен, по-силен 120-140 ампера, повече няма на къде. При мин.консумация от 250-300Ан, ситуацията не се променя значително с новия алтернатор.
След като написах в търсачката "тягови акумулатори" излезнаха достатъчно страници, но тук някак ме спечелихте с простички обяснения, което ми харесва.
Моля дайте акъл с какъв акумулатор да дам повече време работа на лебедката.
Само да спомена че на различни сбирки и мероприятия са идвали разни продавачи от различни фирми. Оптима ме спечелиха на думи ама и те са 20 вида.От друга страна виждам обяви и от БГ-фирми, на по-добри цени, къде е разумния компромис.
Администратор 13 Юли 2013г.
Здравейте! Ето тези може да сложим:

http://evparts.alle.bg/%D0%B0%D0%BA%D1%83%D0%BC%D1%83%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8/calb-lifepo4-battery/
Ще се родите с тях - леки, малки, и с много пауър!
Цените може да ги договорим малко.

0884 164 909
:)
В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.
Уебсайт в Alle.bg